The wind whispers memories of two souls bound with trust

Bild från andra Gunnel träningen
Tro det eller ej, till en början var inte detta min drömhäst. Honom hittade jag några månader innan vi blev tipsade om Cosby. Den hästen var en maxad D-ponny vallack vid namn Canyon Haze, gråskimmel och ungefär 13 år tror jag han var. Jag var helt övertygad om att detta var hästen vi skulle köpa, när ägarna släpper bomben. "Och som jag sa har han ju bara en höftkula". Jag såg mina drömmar gå i kras, och det fanns inget jag kunde göra åt det. Med tårar i ögonen åkte vi tillbaka till Östergötland, jag ville inte ens titta åt en annan häst.
Ungefär två månader senare fick vi ett tips av min framtida dressyrtränare att en halvbror till deras ponny var till salu. Vi fick till och med se en fil på honom. Och jaa, en vecka senare bar det av till Gullabo för att titta på Gullabos Cosby, en sjuårig vallack som endast stått på lösdrift hela livet. När vi väl kom in i stallet möttes vi av en söt liten skogsmulle med den tjockaste man vi någonsin sett med endast två små öron framstickandes, tjock vinterpäls och en stor stjärn mitt i pannan. Han var översocial och hade glimten i ögat, jag var som förälskad.
Han var dock inte lika rolig att rida. Han var riden ungefär en vecka när vi kom, och när jag tänker tillbaka på det blir jag förbluffad över att jag inte ramlade av. Jag var van vid ett gammalt russ som inte reagerade på någonting, och nu satt jag på en sjuåring som inte blivit riden de senaste fyra åren. Jag kunde inte ens fatta galopp på honom. Vi var dock fortfarande intresserad av honom, och bestämde att han skulle stå kvar hos ägaren och komma tillbaka några månader senare, då han var lite mer riden.
Jag kommer ihåg hur besviken jag blev när mamma sa att vi skulle köpa Cosby. Varför skulle vi köpa en häst jag knappt kunde rida? Men men, två veckor senare stod han häruppe i Östergötland. Mitt i vintern köpte vi honom till råga på allt. Vi fick skotta upp ett spår i paddocken så vi kunde longera honom varje dag, och ungefär varannan dag red jag samtidigt. Men någon månad senare hände det. Vi hade ridit ut två gånger och var på väg till vår tredje runda. På den tiden fick jag hoppa upp i stallgången, då han inte stod still utomhus och fick lite smått panik varje gång man försökte. När vi skulle skritta ut ur stallet fastnade jag i stalldörren, vilket ledde till att Cosby for iväg och någon millisekund senare låg jag på backen. Efter att hästen hade fångats in och jag var uppe igen kom vi i alla fall iväg. När vi är på väg uppför en grusväg kände jag hur han började ladda. Jag bad mamma att hålla i honom, men det var för sent. En sekund senare for vi iväg i sken, och ett tiotal meter längre bort åkte jag av igen. Till råga på allt fick han sadeltvång också, så dagen efter ringde vi upp ägaren till min förra sköthäst (russet om ni kommer ihåg) och bad om hjälp. Hon stod och höll i Cosby medans mamma hoppade upp, sen brakade helvetet lös. Cosby far iväg med båda hängandes efter och stannar inte förrens mamma lyckas slänga sig av. Då beslöt vi att lämna bort honom på tillridning, och vi blev tipsade om Nina Lilja. Två dagar senare kördes Cosby iväg till Liljas, och hon som hade hjälpt mamma när Cosby fick anfall hade sagt till mamma att "vad är det för häst ni köpt till tjejen? Den där kommer hon aldrig mer rida". Så fel hon hade.
Cosby sommaren 2010
Med Nina Liljas hjälp lyckades vi komma på fötter igen och sakta men säkert började det gå bättre. Jag kommer ihåg att jag var livrädd för honom de första två åren, men när det började gå bättre och vi hittade tillbaka till varandra blev han min allra bästa vän. Sedan dess har det bara gått bättre och bättre, och nu, sex år senare, kan jag lugnt säga att han är den bästa vän jag någonsin haft. Det bandet vi har mellan oss kan ingenting bryta, och vi litar på varandra till hundra procent.
Tredejplacering i Boxholm (LB)
Andraplacering i Valla (LB)
Älskade lilla ponny, om du bara visste hur mycket du betyder för mig.

The wind whispers....

Nu är det bara ungefär tre veckor kvar tills jag fyller arton. Kan inte säga att jag känner mig pepp på det, men vad ska man göra? Bara för att sammanfatta de senaste åtta åren tänker jag göra en lista. Som några av er kanske listat ut (ordvits lol) döper jag den till "The wind whispers...", och sedan kommer jag lägga på ett slut till varje inlägg. Anledningen till att jag inte har med så många saker är att jag inte vill att det ska ta upp alldeles för mycket tid, utan två inlägg i vecka får räcka. Här kommer den i alla fall. Enjoy!

The wind whispers…

-…memories of two souls bound with trust.
-…memories of epical journeys
-…memories of a new beginning
-…promises of future arguments
-…memories of dark ages
-…promises of me losing faith

 


A good excuse to be a bad influence on you

Jaa, idag stannade jag hemma från skolan. Varför? Jo, jag har bara en lektion idag, fysik, och vi skulle bara räkna och sammanställa gårdagens labb. Därför gick jag fram till läraren med mina hundögon och min förkylning och förklarade helt enkelt hur det ligger till. Jag har väldigt svårt att ta mig in till skolan, och att ta sig hem är snäppet värre. Restiden ligger på ungefär tre timmar dit och hem, för en lektion där vi bara ska räkna. Därför fick jag med mig papper hem igår och får göra arbetet hemma. Yes.

Nästa vecka börjar vårterminen, vilket innebär schemabyte och nya kurser. Matte E och Religion. Inte alltför spänd inför religion, men matte är väl alltid roligt? Eller?

A prayer to a God who's deaf and blind

Idag var det en sån där dag då man ångrar att man gick upp ur sängen. Jag hade väl bara varit vaken i tre timmar innan allt gick dåligt. Idag skulle nämligen jag redovisa en matteuppgift, men när jag pratar med läraren om det säger hon att jag gjort fel  på nästan hela uppgiften! Efter lagom mycket panik och hjälp från både lärare och kompisar lyckades jag dock lösa uppgiften, och redovisningen gick faktiskt över förväntan.

Sedan fick vi reda på att vår fysiklärare har bokat in en resa till Oskarshamns kärnkraftverk den 15 februari (då jag är myndig för övrigt!). Den 15 februari har jag även teori på körskolan, vilket inte är en större uppoffring när jag tänker efter. Däremot är utbildningsmässan på Norrgården en större sådan. Den missar vi så klart. När vi tog upp det var det enda svaret vi fick att "nu är det som det är". Great, vid det här laget var jag övertygad om att jag skulle stannat i sängen idag.
Ett litet positivt moment innan allt gick dåligt är att jag hunnit spela lite Majora's Mask idag! Och folk som tycker att wow är beroendeframkallade, prova att spela ett gammalt hederligt Zelda-spel!

Irriterande moment nummer sista är att hoppträningarna är inställda två veckor framöver, då de har en sjuk häst på den gården. Just hopplektionerna har jag verkligen längtat till. Jaa, nu är det inte så att jag tycker dressyr är en pest och pina, det är faktiskt riktigt kul nu när vi kommunicerar bättre, men på hoppningen är det så mycket mer än kommunikation. Det är känslan jag är ute efter, känslan av att rida mot ett hinder, att känna rytmen och se precis hur många galoppsprång det är kvar, känslan av att Cosby är med mig till 100 % (en känsla man inte har alltför ofta i dressyren tyvärr). På hoppträningen är vi ett, jag behöver bara tänka en förhållning så lyssnar han. Jag behöver bara tänka "läng dig lite" så gör han det. Jag behöver bara säga "Du skulle bara våga sticka iväg"...så gör han oftast inte det. Han har ju kul, och det vill jag inte ta ifrån honom. För gör jag det har jag ingenting kvar. Älskade ponny!

Kanske, men troligtvis inte.....eller?

Idag fick jag reda på hur det gick på matteprovet jag skrev i tisdags. Jag var otroligt nervös när vi gick och knackade på hos matteläraren, och ja, hon hade rättat proven.
Hon började med att bläddra jättelänge (antagligen bara några få sekunder, men det kändes verkligen som en evighet) och sa: "Jaa, och för dig så......(jättelång paus).......gick det ju ganska bra. Solklart VG och en sol!". Så just nu svävar jag omkring på små moln, är bara så glad. Nu behöver jag bara göra en sista uppgift, och det spelar inte ens någon roll hur det går med den! Det är det som är det fina i kråksången.
Efter skolan åkte jag hem till Alle, och han bjöd på pizza. Tyvärr han jag inte få hjälp med min matteuppgift, men vad spelar det för roll? Just det, INGEN!
När jag kom hem skrittade jag Cosby i 25 min. Träningarna börjar ju som sagt nästa vecka, så det är ganska ojuste att låta honom stå innan. Vi får väl ta en liten mjukstart. Det var i alla fall otroligt mysigt att skritta ute på volten i pannlampans sken, på en ponny som var överlycklig över att vara ridponny igen. Det krävs så lite för att få honom på bra humör.
Näe, nu är det dags att börja "sista-minuten"-plugget innan fysikprovet i morgon. Önska mig lycka till!

This may work!

Det såg riktigt mörkt ut ett tag, men dagen gick över förväntan! Hade bara en lektion, så han åka med Alle hem och äta lunch där. Han hade köpt fika också, lilla hjärtat. <3 Och vi får inte glömma godiset till matteprovet. Tack älskling, det gjorde min dag!

Matteprovet kändes väldigt bra. det var väl tre uppgifter jag inte svarade på, men det kändes ganska bra i alla fall. Trodde att det skulle gå väldigt dåligt ärligt talat. Jag kom i tid till körskolan till på köpet. Helt fantastiskt, min otur kanske har vänt. Och träningarna sätter igång nästa vecka, kan det bli mycket bättre? Tror faktiskt inte det.
Jag känner mig pepp på livet igen. Ska försöka satsa lite mer på både skolan och Cosby. Jag vet, ekvationen går inte riktigt ihop för mig heller, men hittar jag bara ett positivt moment i skolarbetet kommer jag nog lyckas. Ridningen är det inget problem med, eftersom Cosby är mycket mer samarbetsvillig nu än han var för ett år sedan. This may work!
Näe, taggar inför skoldagen som väntar med Jay Smith (hör och häpna, en idolvinnare!) och en Coca Cola. äntligen lite sol i min gråtrista, deprimerade vardag.

The Beginning of the End

Bokstavligt talat faktiskt. Imorgon börjar skolan igen, och det är sista terminen. Sista terminen på natur, sista terminen på en skola jag inte gillar längre. Yes!

Anledningen till att jag inte skrivit här på länge är just skolan. Jag har haft så äckligt mycket att göra under lovet. Eftersom jag var sjuk klassen skrev nationellt prov i Matte D, ska jag skriva det imorgon. Ingen mjukstart på NV precis, och veckan slutar med ett prov i Fysik B.

Come closer my dear
It is just the beginning of the end
Yes, I'm here for you

För att göra allt lite mer hektiskt ska jag börja på teorin inför körkortet imorgon också. Men eftersom jag skriver matteprovet i morgon är det inte säkert att jag hinner dit. Jag kontaktade körskolan innan jullovet för att hör mig för om teorikursen, när den startar och hur långa de är och så. Då sa de att kursen troligtvis skulle starta 18 januari, men med min vanliga otur så har de flyttat fram starten.
Save your happiness for tomorrow
And today we'll drown in your tears
A drop of your blood tastes like wine today

Dock finns det en positiv sak med att skolan börjar, och det är att ridlektionerna drar igång i samma veva. Jag tycker synd om de som inte har någon sport eller hobby att bryta skolarbetet med.
Jag hade nog aldrig klarat av att gå NV om jag inte haft Cosby. När allt går dåligt är det så skönt att ta en paus, gå upp till stallet och bara ha roligt i några timmar. För mig är det obetalbart.
En annan sak som är obetalbar för mig är våra katter. Varje gång man kommer hem från skolan och är allmänt trött på allting kommer Dante springande och vill bli klappad. När jag kommer in i mitt rum ser jag Stina, som rullat upp sig i sängen och väntar på uppmärksamhet. Att bara få sitta en stund med en katt i knäet gör mig genast på bättre humör, alla borde få uppleva det.

RSS 2.0